mandag den 30. september 2013

Innovationarkitektens værktøjskasse

Fase 1 - fastsæt ambitionsniveau

Vi forventer at unge kan bruge det som et værktøj til at hjælpe dem til at stoppe med at ryge. Vi har tænkt over forskellige projekter til dette, bl.a. en app eller en blog omkring rygning og rygestop. Der skal her være mulighed for at få fakta omkring rygning og hvad det gør ved kroppen og luftvejene, men vi vil også sætte fokus på hvor der er gratis hjælp at hente. Vi ved fra vores spørgeskemaundersøgelse at der er 57 % unge rygere, der ikke ved hvor man kan få hjælp. Produktet skal være tilgængeligt for alle, men vi vil forsøge at fange de unge rygere i dette projekt, da der er sparsomme ressourcer på området. Målet vil derfor være at få 50 % af unge rygere til at se på vores produkt og ca. 50 % af dem, vil kunne anvende produktet. Vores fokus vil være at oplyse de unge, samt forsøge at gøre det asocialt at ryge, da rygning i visse sammenhæng anses for at være social. Vi har tænkt på at bruge internettet eller mobilen, da alle unge bruger dette dagligt.

Til projektet får vi bl.a. brug for sundhedskonsulenter, sygeplejersker, en til at opdatere indhold på produktet, nogle sponsorer m.m.

Fase 2 - research

I vores spørgeskemaundersøgelse, oplyste nogle unge os om at de manglede flere skræmmekampagner for at stoppe med at ryge. Dette kan gøres i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse, hvor disse kampagner vil fremgå af produktet. De unge ved heller ikke så meget om hvilke sygdomme der er relateret til rygning og hvad de gør ved kroppen. Som tidligere nævnt i undersøgelsen, ved de unge at man kan dø af rygning, men de ved måske ikke så meget om den smertefulde død de har i vente og dette bør og fremgå af produktet, da dette kan være skræmmende for nogle.

Elain og Pernille gik på HHX, hvor der var en anden rygepolitik end der er nu. På det år der er gået, oplever vi at der er færre rygere. Før var rygepolitikken at man skulle gå udenfor og stå hvor der var placeret askebæger, mens vi nu oplevede, at der ikke længere måtte ryges på skolen grund. Her bemærkede vi at der var færre rygere end vores årgang, men dette kan både skyldes den nye rygepolitik, men også at der generelt er færre rygere på den nuværende årgang. Årsagen til færre rygere er uklar, men bør stadig tages til efterretning, da det stadig er et problem at unge ryger. Da vi så denne ændring i forbindelse med spørgeskemaundersøgelsen, spurgte vi ind til hvad de unge på HHX synes om den nye rygepolitik. Nogle mente at rygere blev udstillet negativt, men at det generelt var okay. Andre mente at det var skønt, at de ikke skulle gå gennem en masse røg, for at komme ind på skolen. Da vi ved at passiv røg også er skadeligt, må vi konstatere, at det har haft positiv effekt, idet ikke-rygere ikke længere risikere at blive påvirket af de skadelige stoffer.

Fase 3 - kategorisering og analyse

I spørgeskemaundersøgelsen fandt vi frem til at unge havde brug for skræmmehistorier for at kunne motivere dem til rygestop. Analysen af spørgeskemaundersøgelsen er fremvist tidligere på bloggen.

Fase 4 - konceptudvikling og design

Vi har besluttet os for at lave en app, fordi unge henter apps til deres mobiler løbende. På app´en vil man kunne følge med i eget forbrug og hermed følge med i hvornår på dagen og hvornår på ugen man ryger mest. Det vil give en mulighed for at ændre på nogle vaner og skære lidt ned, der hvor man kan se, man ryger mest. Fakta omkring rygning, relaterede sygdomme og skræmmekampagner vil kunne ses under ”Fakta”. Der vil også løbende komme gode råd til hvordan man kan trappe ned med antallet af cigaretter, om alternativer til cigaretter, samt hvor der er hjælp at hente, hvis man får brug for dette.

Fase 5 - test og prototyping

Vi har nu skabt en version af app´en som skal bruges til at teste. Vi ønsker at henvende os til de samme skoler, som har deltaget i vores undersøgelse og spørge om nogle af de unge kunne tænke sig at teste den med os, samt give feedback på om det virker og om der mangler noget. Vi ønsker at følge dem løbende, for at se om det har den effekt vi ønsker. På app´en skal man logge ind, men det skal være nemt og gratis at logge ind. Uden login gemmer den ikke forbruget, men man vil altid have adgang til fakta og de gode råd. (16)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar